Behandling af dine personoplysninger

Her kan du læse om, hvordan Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab behandler dine personoplysninger, når du indberetter til whistleblowerordningen i Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs departement.

Efter databeskyttelsesforordningens artikel 13 skal Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab give dig en række oplysninger, når ministeriet modtager oplysninger om dig i forbindelse med en indberetning. 

Her kan du læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger, når du skriver til whistleblowerordningen. 

Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs kontaktoplysninger

Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, ministeriet har modtaget om dig. Ministeriet har følgende kontaktoplysninger:

Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab

Slotsholmsgade 12

1216 København K

Mail: mssb@mssb.dk

Tlf:  (+45) 33 11 20 00

Hjemmeside: www.mssb.dk

Kontaktoplysninger på Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs databeskyttelsesrådgiver (DPO)

Hvis du har spørgsmål til Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs behandling af dine personoplysninger, er du velkommen til at kontakte ministeriets DPO.

Du kan kontakte ministeriets DPO på følgende måder:

  • På e-mailadressen: dpo@mssb.dk
  • Ved brev til: Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab, Slotsholmsgade 12, 1216 Københavns K, att. ”databeskyttelsesrådgiver”

Formålene med og retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger

Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab behandler dine personoplysninger til følgende formål:

  • For at kunne behandle din henvendelse.
  • For at kunne opnå en struktureret sagsstyring af henvendelser og holde styr på, hvilke henvendelser whistleblowerenheden har behandlet.

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c og e, jf. lov om beskyttelse af whistleblowere §§ 22 og 26, stk. 2 og 3. 

Hvis du har sendt følsomme oplysninger til Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab, behandles disse i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra g, jf. lov om beskyttelse af whistleblowere §§ 22 og 26, stk. 2 og 3. 

Hvis du har sendt oplysninger om strafbare forhold til Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab, behandles disse i medfør af databeskyttelseslovens § 8, stk. 1 og stk. 2, nr. 3.

Behandling af oplysninger om personnummer sker efter databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

Eventuelle modtagere eller kategorier af modtagere af dine personoplysninger

Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab vil i visse tilfælde kunne videregive oplysninger om dig, hvis det er nødvendigt for behandlingen af din indberetning eller ministeriets myndighedsudøvelse i øvrigt. 

Du vil som udgangspunkt blive underrettet forud for en eventuel videregivelse af oplysninger, der direkte eller indirekte kan identificere dig. 

Opbevaring af dine personoplysninger

Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab opbevarer oplysningerne i Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem. Oplysninger i systemet vil på sigt blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs whistleblowerenhed vil i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, jf. ovenfor, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet.  Den historiske udgave af journalperioden slettes senest 20 år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Dine rettigheder efter databeskyttelsesreglerne

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs behandling af personoplysninger om dig. 

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte ministeriet.

Der er tale om følgende rettigheder:

 

Ret til at se oplysninger (indsigtsret)

Du har som udgangspunkt ret til at få indsigt i de oplysninger, som ministeriet behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.

 

Ret til berigtigelse (rettelse)

Du har som udgangspunkt ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.

 

Ret til sletning

I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for ministeriets almindelige generelle sletning indtræffer.

 

Ret til begrænsning af behandling

Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må ministeriet fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser. Det bemærkes i den sammenhæng, at arkivformål er at betragte som vigtige samfundsinteresser.

 

Ret til indsigelse

Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod ministeriets ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.

Oplysninger om din mulighed for at klage til Datatilsynet

Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger, samt yderligere oplysninger om din mulighed for at klage på www.datatilsynet.dk.