Privatlivspolitik

Her kan du læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger. 

I forbindelse med løsningen af departementets opgaver behandler Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab oplysninger om enkeltpersoner (personoplysninger). Det kan eksempelvis, når borgere henvender sig til ministeriet med spørgsmål eller meningstilkendegivelser, i forbindelse med behandling af aktindsigtsanmodninger, behandling af klager m.v.

Behandlingen af personoplysninger sker efter reglerne i databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen (GDPR). 

Når Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab modtager og behandler din henvendelse, behandler ministeriet oplysninger om dig. Efter artikel 13 i databeskyttelsesforordningen, har Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab pligt til at informere dig om behandlingen af dine personoplysninger.

De oplysninger vi skal give dig er følgende:

1. Vi er den dataansvarlige – hvordan kontakter du os?

Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, du har sendt til ministeriet. Du finder vores kontaktoplysninger nedenfor:

Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab

Slotsholmsgade 12

1216 København K 

CVR-nr.: 45066932

Mail: mssb@mssb.dk

Hjemmeside: www.mssb.dk

2. Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs databeskyttelsesrådgiver (DPO)

Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver. 

Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på følgende måder:

På e-mail: dpo@mssb.dk

Ved brev: Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab, Slotsholmsgade 12, 1216 København K, Att: Databeskyttelsesrådgiveren. 

3. Formålet med behandlingen af dine personoplysninger

Vi behandler dine personoplysninger for at udføre den nødvendige sagsbehandling af henvendelsen.

Vi behandler endvidere oplysningerne for at opnå en effektiv og rationel sagsstyring og for at kunne holde styr på, hvilke sager Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab har behandlet. Din henvendelse undergives i den forbindelse den nødvendige sagsbehandling, herunder fx journalisering efter offentlighedsloven, ligesom din henvendelse opbevares efter arkivlovgivningen.

4. Retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger

Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab behandler dine personoplysninger med hjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c og e. Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs behandling af dine oplysninger sker således som led i ministeriets retlige forpligtelser samt myndighedsudøvelse.

Hvis du har sendt os følsomme oplysninger, behandles disse i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f.

Har du sendt os oplysninger om strafbare forhold er vores behandling baseret på databeskyttelseslovens § 8, stk. 1 og stk. 2, nr. 3.

Behandling af oplysninger om personnummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

5. Eventuelle modtagere eller kategorier af modtagere af dine personoplysninger

Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab vil i visse tilfælde kunne videregive oplysningerne om dig, hvis det er nødvendigt for behandlingen af sagen. Det kan f.eks. være til andre offentlige myndigheder, herunder myndigheder under Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab, som skal bidrage til sagens oplysning.

Desuden vil Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab i visse tilfælde kunne videregive oplysninger som følge af eventuelle anmodninger om aktindsigt i den sag, som oplysningerne indgår i. I disse tilfælde skal Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab normalt videregive oplysningerne, medmindre oplysningerne er fortrolige. Det bemærkes, at oplysninger om private forhold, herunder oplysninger om personnummer, strafbare forhold og følsomme personoplysninger, er fortrolige.

Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab overlader endvidere oplysninger til ministeriets databehandlere (f.eks. Statens IT).

6. Opbevaring af dine personoplysninger

Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab opbevarer oplysningerne i ministeriets elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem. Oplysninger i systemet vil på sigt blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab vil i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, jf. ovenfor, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet.  Den historiske udgave af journalperioden slettes senest 20 år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

7. Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig. 

Ret til at se oplysninger (indsigtsret)

Du har efter databeskyttelsesforordningens artikel 15 som udgangspunkt ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, og en række yderligere oplysninger.

Ret til berigtigelse (rettelse)

Du har i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 16 ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.

Ret til sletning

I helt særlige tilfælde har du i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 17 ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.

Ret til begrænsning af behandling

Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 18. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser. Det bemærkes i den sammenhæng, at arkivformål er at betragte som vigtige samfundsinteresser.

Ret til indsigelse

Du har i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 21 i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.

Hvis du ønsker at gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab, jf. ovenfor under pkt. 1.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.

9. Klage til Datatilsynet

Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på http://www.datatilsynet.dk/.