Whistleblowerordningen i Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs departement

Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab har oprettet en whistleblowerordning, som kan anvendes af en nærmere defineret personkreds til at indberette om forhold, der er omfattet af lov om beskyttelse af whistleblowere (”whistleblowerloven”). Indberetningen foretages via en digital whistleblowerportal, som der er linket til længere nede på denne side. 

Ved indberetning til ordningen er whistlebloweren beskyttet af whistleblowerloven. Det er dog en betingelse for at være beskyttet af loven, at whistlebloweren har grund til at antage, at de indberettede oplysninger er korrekte, og at oplysningerne handler om overtrædelser eller forhold, der er omfattet af loven. Beskyttelsen indebærer bl.a., at whistlebloweren ikke må mødes med repressalier som følge af indberetningen. Derudover er det et krav, at ordningen skal sikre fortrolighed om identiteten på whistlebloweren, den berørte person, som indberetningen af en overtrædelse handler om og eventuelle andre personer, der er nævnt i indberetningen.

Der henvises til Justitsministeriets Vejledning for whistleblowere nedenfor for en overordnet beskrivelse af rammerne, for ordningen. Vejledningen anbefales læst, inden der foretages en indberetning.

Hvem kan indberette til ordningen?

Følgende personer kan foretage indberetning til departementets whistleblowerordning:

  • Ansatte i Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs departement (f.eks. fuldmægtige, konsulenter og chefer, der ikke er en del af direktionen, medlemmer af direktionen, administrativt personale, IT-medarbejdere, studentermedhjælpere, sommerfuldmægtige og indlånte medarbejdere).
  • Lønnede eller ulønnede praktikanter i Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs departement.
  • Samarbejdspartnere, som departementet har et mere kontinuerligt eller formaliseret samarbejde med, bl.a. personer som arbejder under tilsyn og ledelse af kontrahenter, underleverandører og leverandører (f.eks. i forbindelse med Facility Management).
  • Personer, der foretager indberetning eller offentliggørelse af oplysninger, som vedkommende har skaffet sig adgang til i et arbejdsmæssigt forhold i Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs departement, som siden er ophørt (tidligere ansatte).
  • Personer, hvis arbejdsmæssige forhold i Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab endnu ikke er påbegyndt, der indberetter oplysninger om overtrædelser, som vedkommende har skaffet sig adgang til i løbet af ansættelsesprocessen eller andre før-kontraktuelle forhandlinger.

Personer, der ikke er omfattet af ovenstående personkreds, kan ikke indberette til whistleblowerordningen. Indberetninger fra personer uden for personkredsen vil som udgangspunkt blive afvist.

Hvad kan der indberettes om?

Følgende forhold omhandlende Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs departement kan indberettes:

  1. Overtrædelser af EU-retten, der omfattet af whistleblowerdirektivet.
  2. Alvorlige lovovertrædelser af national ret. Det kan både være alvorlige overtrædelser af straffeloven, særlovgivningen eller anden lovgivning.
  3. Øvrige alvorlige forhold, herunder f.eks. grove eller gentagne overtrædelser af interne retningslinjer om f.eks. tjenesterejser, gaver eller regnskabsaflæggelse.

Du kan indberette om enhver oplysning, herunder rimelig mistanke, om faktiske eller potentielle overtrædelser, som har fundet sted, eller som med stor sandsynlighed vil finde sted. Endvidere kan der indberettes om forsøg på at skjule sådanne overtrædelser. 

Du skal være opmærksom på, at klassificerede oplysninger ikke er omfattet af whistleblowerlovens anvendelsesområde, og derfor ikke må indberettes via ordningen. 

Der henvises til Justitsministeriets Vejledning for whistleblowere nedenfor for en nærmere beskrivelse af, hvad der kan indberettes om.

Behandling af henvendelser til ordningen

Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs departement har udpeget en whistleblowerenhed, der er ansvarlig for at behandle indberetninger til whistleblowerordningen. Whistleblowerenheden består af udvalgte medarbejdere i Enheden for Tværgående Jura og medarbejdere fra HR. Formålet med whistleblowerenheden er, at der skal være et upartisk organ, der er underlagt krav om fortrolighed og tavshedspligt, og som objektivt og sagligt behandler indberetninger, så man trygt kan indberette til whistleblowerordningen uden frygt for repressalier.  

Whistleblowerenheden kan have behov for at stille spørgsmål for at sikre, at sagen kan oplyses tilstrækkeligt til, at den kan behandles. Hvis whistlebloweren har sendt en indberetning uden samtidig at oplyse sin identitet eller sine kontaktoplysninger, kan enheden alene kommunikere med whistlebloweren via den digitale whistleblowerportal. Derfor er det vigtigt, at whistlebloweren følger med i sagen ved løbende at logge på portalen og besvare eventuelle spørgsmål. For at kunne gøre det, er det vigtigt, at whistlebloweren på forsvarlig vis opbevarer den 16-cifrede kode, der fremsendes efter indberetningen.

Whistlebloweren kan frit vælge at indberette via Datatilsynets generelle, eksterne whistleblowerordning: https://whistleblower.dk/ i stedet for til departementets ordning.

Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab skal dog opfordre til, at der indberettes til departementets whistleblowerordning i tilfælde, hvor overtrædelsen kan imødegås effektivt internt, og hvor whistlebloweren vurderer, at der ikke er risiko for repressalier.

Endelig skal det understreges, at whistleblowerloven ikke indskrænker retten til at ytre sig som offentligt ansat. Man kan læse nærmere om rammerne for offentligt ansattes ytringsfrihed i Justitsministeriets Vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed [Indsæt link].

Brug af whistleblowerportalen

Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs departement har en digital whistleblowerportal, som du kan anvende til at foretage indberetning til departementets whistleblowerordning. Portalen kan tilgås via linket nedenfor. Hvis du som whistleblower ønsker at være anonym, skal du være opmærksom på ikke at oplyse dit navn, din adresse eller dit telefonnummer, ligesom man heller ikke må kunne identificere dig på anden vis. Du skal som whistleblower desuden være opmærksom på, at der ikke ved upload af filer, herunder dokumenter, film, fotos mv., utilsigtet afgives oplysninger om din identitet.

Hvis whistlebloweren vil være sikker på, at dennes identitet ikke kan spores ved de tekniske spor, der efterlades på internettet, anbefales whistlebloweren at bruge tekniske foranstaltninger, der sikrer anonymitet på nettet ved at forhindre sporing via IP-adressen.

Hvis en whistleblower sender oplysninger ind til whistleblowerordningen fra en computer på Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs netværk, eller via linket til den digitale whistleblowerportal på Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs hjemmeside, vil dette kunne blive registreret som led i den almindelige logning af brugeraktiviteter på Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs netværk. Dette kan undgås ved at taste webadressen: https://MSSB.sit-wb.dk i en browser på en privat eller offentlig computer, der ikke er tilkoblet Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs netværk. 

Juridiske beskyttelse mod repressalier

Du er som whistleblower beskyttet mod repressalier via lov nr. 1436 af 29. juni 2021 om beskyttelse af whistleblowere. 

 

Departementets whistleblowerportal

 

Læs mere:

Departementets whistleblowerpolitik

IT-teknisk beskrivelse

Justitsministeriet Vejledning for whistleblowere 

Justitsministeriet Vejledning om whistleblowerordninger på offentlige arbejdspladser 

Lov nr. 1436 af 29. juni 2021 om beskyttelse af whistleblowere

Privatlivspolitik for whistleblowerordning