Mere end 600 procent. Så meget er politiets anmeldelsestal steget inden for den digitale svindel, som benævnes ”Bekendt i knibe”. Nye tal viser en stor stigning i den svindelform, hvor gerningspersoner udgiver sig for at være en nær relation og beder om penge. Derfor sætter Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab nu i samarbejde med politiet en kampagne i gang.
”Hej far! Jeg har ødelagt min telefon. Det her er mit nye nummer.”
Hvis du har modtaget sådan en besked – eller måske med ”mor” eller ”mutti” indsat i stedet – er du langt fra den eneste.
Politiet ser en massiv stigning i antallet af tilfælde, hvor svindlere udgiver sig for at være et nært familiemedlem eller en ven, der er i knibe og har brug for penge her og nu. Denne type svindel kalder politiet ”bekendt i knibe”.
I oktober sidste år kunne politiet konstatere en stigning på 433 procent i antal anmeldelser af ”bekendte i knibe” fra første halvår af 2023 til samme tidsrum i 2024. Helt nye tal for hele 2024 viser en markant større stigning siden 2023 på hele 637 procent. Politiet har således modtaget 3.868 anmeldelser om svindeltypen i 2024 mod blot 525 anmeldelser i 2023.
Antallet af ”Hej mor/far”-beskeder er eksploderet
Den samlede stigning i anmeldelsestallene for svindeltypen skyldes især en eksplosion i ”Hej mor/far”-beskeder, hvor svindlerne kontakter personer over sms og udgiver sig for at være deres barn. Men politiet ser også flere sager, hvor unge kontaktes på Messenger og Snapchat af deres vens eller familiemedlems normale konto, som en svindler har fået adgang til.
Ny kampagne skal forebygge stigende anmeldelsestal
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab og politiet lancerer derfor fra i dag en kampagne, der skal forebygge, at borgerne bliver svindlet af gerningspersoner, der udgiver sig for at være en nær relation.
Minister for samfundssikkerhed og beredskab Torsten Schack Pedersen siger:
”De høje anmeldelsestal fra politiet viser, hvor vigtigt det er, at vi som borgere er bedre rustet til at beskytte os mod digital svindel. Kampagnen skal gøre os bevidste om den stigende type af digital svindel, hvor svindlere blandt andet udgiver sig for at være et familiemedlem. Som borger kan man altid søge mere viden om digital svindel på vores portal sikkerdigital.dk eller ringe til vores cyberhotline, hvis man har brug for hjælp.”
Budskaberne fra kampagnen vil i de kommende uger tone frem på sociale medier. Kampagnen giver to gode råd:
1. Ring, før du overfører penge
Hvis du bliver bedt om at overføre penge, skal du altid ringe til personen eller møde dem fysisk for at få bekræftet deres historie – lige meget hvor akut situationen lader til at være. Hvis personen påstår, at deres mobil ikke virker eller er ødelagt, så bed dem låne en telefon og ringe dig op.
2. Stil et kontrolspørgsmål
Stil et kontrolspørgsmål, som kun den rigtige person kan svare på. Sørg for, at svaret ikke er let tilgængeligt online. Hvis de svarer vagt eller forkert, er der formentlig en svindler på spil.
Læs mere om ”bekendt i knibe”-svindel på sikkerdigital.dk
Om sikkerdigital.dk
På sikkerdigital.dk findes viden, vejledning og konkrete værktøjer om digital sikkerhed. Bag sikkerdigital.dk står Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab.
Har du været udsat for svindel?
Ring til Cyberhotline for digital sikkerhed på 33 37 00 37, hvis du allerede har overført penge, eller du er i tvivl om, hvordan du beskytter dig bedst.
Læs mere om cyberhotlinen på sikkerdigital.dk
Kontakt/presse
Kontakt: Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs presse på tlf. 24 42 09 99 (Kun til opkald - ikke sms)
Politiet står ligeledes til rådighed for interviews, der vedrører uddybning af tal og svindelformer inden for ”bekendt i knibe”.
Kontakt presseafdelingen i politiets Nationale enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) for spørgsmål: nsk-presse@politi.dk