Cybertruslen mod Danmark 2024

Den sikkerhedspolitiske situation i verden påvirker også cybertruslen mod Danmark. Truslerne forandrer sig, men det er stadig basale sikkerhedsforanstaltninger, som kan modvirke cyberangreb.

Center for Cybersikkerhed (CFCS) har udgivet den årlige vurdering af den generelle cybertrussel mod Danmark. Den nye udgave udkommer på et bagtæppe af en sikkerhedspolitisk situation, som udvikler sig, og det påvirker også de trusler, vi ser mod Danmark.

Vi kan konstatere, at Rusland i stigende grad er villig til at udfordre NATO-landene i form af sabotage, påvirkningskampagner og cyberangreb. Vurderingen af cybertruslen mod Danmark fastslår billedet af en alvorlig og volatil trussel, hvor niveauet for cyberspionage og cyberkriminalitet er meget højt. Det er en påmindelse til os alle sammen om at tage cybertruslen alvorligt og være ekstra opmærksomme. Cybersikkerhed er et væsentligt fokusområde for mig som ny minister for samfundssikkerhed og beredskab," siger Torsten Schack Pedersen.

I begyndelsen af juni 2024 hævede CFCS trusselsniveauet for destruktive cyberangreb fra lav til middel. Ud over det forhøjede niveau for destruktive cyberangreb er truslen fra cyberspionage og cyberkriminalitet fortsat meget høj. CFCS vurderer, at cyberspionage kan være en forløber for at udføre destruktive cyberangreb.

”Det er ikke sådan, at jeg forventer at se destruktive cyberangreb med meget alvorlige konsekvenser lige her og nu. Det, vi peger på med denne årlige vurdering, er, at det er nu, vi skal få styr på den basale sikkerhed, så døren ikke står på klem for de opportunistiske angreb,” siger Thomas Flarup, chef for CFCS.

Cybertruslen mod Danmark 2024 fremhæver CFCS, at selvom truslerne udvikler sig, og hackernes metoder løbende ændrer sig, er det fortsat basale sikkerhedsforanstaltninger, som kan modvirke cyberangreb. Derfor er det vigtigt at fokusere på eksempelvis at holde software opdateret og bruge flerfaktor-autentifikation.

 

Læs mere i trusselsvurderingen: Cybertruslen mod Danmark 2024

 

Hovedvurdering CTV 2024

• TRUSLEN FRA CYBERSPIONAGE MOD DANMARK ER MEGET HØJ

Organisationer med viden om dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik er særligt udsatte.
Også dansk kritisk infrastruktur og Forsvaret er i fremmede staters søgelys, når de udfører cyberspionage.

Truslen fra cyberspionage mod Danmark kommer primært fra Rusland og Kina. Begge stater har betydelige cyberkapaciteter, som de bl.a. bruger til at udføre cyberspionage mod mål i Danmark og udlandet.

• TRUSLEN FRA CYBERKRIMINALITET MOD DANMARK ER MEGET HØJ

Cyberkriminalitet rammer bredt og alle dele af samfundet. CFCS vurderer, at der i 2023 var flere ransomware-tilfælde i Danmark end hidtil, og at det også gælder internationalt.

• TRUSLEN FRA CYBERAKTIVISME MOD DANMARK ER HØJ

Cyberaktivistiske angreb, der løbende har ramt danske mål, understreger, at truslen mod danske virksomheder og myndigheder er blevet en del af normalbilledet.

Truslen fra cyberaktivisme mod Danmark udspringer primært fra pro-russiske cyberaktivister. CFCS vurderer, at nogle pro-russiske cyberaktivister har forbindelse til den russiske stat.

• TRUSLEN FRA DESTRUKTIVE CYBERANGREB MOD DANMARK ER MIDDEL

Truslen kommer primært fra russiske statslige hackere. Det er dog mindre sandsynligt, at Rusland i den nuværende situation vil gennemføre destruktive cyberangreb mod Danmark, hvor hensigten er at skabe alvorlige og omfattende konsekvenser for samfundsvigtige funktioner. Flere fremmede stater har kapacitet til at udføre destruktive cyberangreb mod Danmark.

Truslen fra destruktive cyberangreb kan stige med kort eller uden varsel, hvis fremmede staters intentioner om at ramme danske mål ændrer sig.

• TRUSLEN FRA CYBERTERROR MOD DANMARK ER INGEN

CFCS har fulgt truslen fra cyberterror siden 2016 med fokus på militante ekstremister og vurderer, at ingen aktører aktuelt har kapacitet til eller intention om at udføre cyberterror mod Danmark.